Danske stande på Biofach
Se flere billeder fra de
danske stande
på Biofach
Årets Land på Biofach
Danmark bliver
Årets Land
på Biofach 2009
Økologi i Kina
Økologien ekspanderer i
Kina
Økologisk vækst i Rusland
Begyndende øko-vækst i i
Rusland

Se også
billed-reportager fra:

Biofach 2008
Gérard Depardieu
Gérard Depardieu
åbnede Biofach

Biofach 2007
Biofach 2007


Biofach 2006
Biofach 2006

Thise slipper køerne løs på den danske stand

Biofach 2001
Biofach 2001

USA på vej med nationale økologiske regler

Biofach 2000
Biofach 2000
Danmarks første fællesstand i Nürnberg


Økologisk vin
Biofach 2008
satte fokus på 

Økologisk Vin

Biofach 2008:
Danske stande og nyheder
27. februar 2008

Økologiske vingummibamser og anden slik
En af de måske største - og mest oversete -  nyheder på den danske stand var, at Urtekram nu bruger gelatine fra svin i deres vingummi-bamser. En dramatisk ændring for den over 30 år gamle vegetar-virksomhed

Mogens Poulsen fra Thise Mejeri
Salgschef Mogens Poulsen fik fornøjelsen af at præsentere Thise Mejeris kloster-ost Benedict for en ægte græsk ortodoks præst
Ann Brunsgaard, Svansø
Ann Brunsgaard præsenterer nye produkter fra Scandic Food, som bl.a. omfatter salatdressing, pesto og vineddike
Niels Rømer med Økonade
Niels Rømer viste stolt Økonaden frem, inden flaskerne forsvandt under disken efter, at den tyske virksomhed Bionade havde præsenteret ham for et erstatningskrav på 250.000 Euro.
Karsten Deibjerg, Friland Food
Direktør Karsten Deibjerg fra Friland præsenterede en back-bacon fremstillet i samarbejde med en irsk virksomhed og markedsført med både det danske og det irske brand.
Lars Frederiksen, Mølle Skovly / Woodshade
Mølle Skovly har deltaget på Biofach siden midten af 1990'erne, men betegner selv resultatet af dette års messe som det bedste nogensinde.

Årets Biofach oplevede i år den største danske interesse nogensinde - både i antal danske udstillere og antal besøgende, var danskerne synlige i messehallerne i Nürnberg.

Danmark var repræsenteret med intet mindre end to fællesstande og tre individuelle stande i andre haller.

Størst var Organic Denmark standen arrangeret af Økologisk Landsforening og Landbrugsraadet.

Den store danske fællesstand i hal 1 rummede 17 udstillende virksomheder. I hal 5 udstillede eksportinitiativet Bio Aus Dänemark, hvor Galla-food, Høyers Bageri, Hanegal, Kokken og køkkenhaven, Mølle Skovly og Auguston havde stande.

Udover fællesstandene havde Berrifine, EterniTea og Danforel separate stande i henholdsvis hal 4, 3 og 6. Biosa Danmark og flere andre danske virksomheder var repræsenteret via agenter på andre stande. Desuden havde Urtekram to stande, hvoraf den ene var placeret på wellness messen Vivaness.

Den største danske fællesstand fra Organic Denmark omfattede virksomhederne, Arla Foods, Urtekram, Farre A/S, Bageriet Aurion, Scandic Food, Friland, Agrova Food, Crispy Food, Højer Pølser, Naturmælk, Ørbæk Bryggeri, Skee Is, Solhjulet, Søvind Mejeri, Sunprojuice, Svane ApS, og Thise Mejeri.

Det er efterhånden næsten blevet en tradition, at danske fødevareministre valfarder til Biofach for officielt at indvie den danske stand, og Eva Kjer Hansen gjorde ingen undtagelse, da hun sammen med Landbrugsraadets præsident Peter Gæmelke besøgte de danske stande og deltog i pressemødet, som bekendtgjorde, at Danmark er valgt til at være Årets Land på Biofach 2009 (se nyhedsartikel).

Blandt de inviterede til den danske stand var også tv-kokken Nikolai Kirk.

En af de mindre behagelige overraskelser på Biofach fik familien Rømer, som står bag Ørbæk Bryggeri. På deres stand præsenterede de en ny læskedrik under navnet Økonade, men messen var ikke mange timer gammel, før en mindre hær af jurister fra den tyske virksomhed Bionade leverede en skriftlig klage, over for stor lighed i navn og etikette med deres eget produkt, som de har købt rettighederne til.

Bionade krævede en erstatning for krænkelse af deres varemærke på en kvart million Euro, hvilket fik Rømer til straks at fjerne produktet fra standen. Til gengæld oplevede Rømer umådelig stor positiv interesse for virksomhedens nye smothie, "Fresh", som blev udviklet på kun 14 dage - umiddelbart før Biofach åbnede.

Se:
Flere billeder
fra den danske deltagelse Biofach 2008