|
Udstillernes
resultat af at deltage på Biofach 2009
Nürnberg
d. 19. - 22.
februar 2009
Danmark var i år Årets
Land på Biofach. Derfor udstillede særligt mange danske virksomheder på
Verdens største øko-messe i år. I alt udstillede 40 danske fødevarevirksomheder
på Biofach, heraf var 38 med på den store danske fællesstand.
For at måle resultatet
af indsatsen, har ØkoWeb spurgt samtlige 40 fødevarevirksomheder om deres
oplevelse af messen. Hovedparten af udstillerne blev spurgt personligt søndag
eftermiddag, da messen var ved at slutte. Resten er spurgt telefonisk kort efter
hjemkomsten.
Når det gælder messer,
er det naturligvis altid vanskeligt at måle resultatet. Oftest kender man
tidligst det kommercielle udbytte mange måneder efter, når det konstateres,
om der faktisk kom ordrer ud af kontakterne. Virksomhedernes svar er
derfor tildels et udtryk for deres fornemmelse og tro.
Blev forventningerne
opfyldt?
Undersøgelsen
viser, at langt fra alle virksomheder havde store kommercielle
forventninger til at deltage på Biofach. Som det ses havde omkring
en tredjedel af virksomhederne end ikke forventning om, at
deltagelsen kunne betale sig kommercielt, mens 40 procent blot håbede, at det kommercielt
akkurat ville løbe rundt
Hvor
store var virksomhedens kommercielle forventninger til deltagelse på
Biofach? |
|
På
en skala fra 1 - 5 har virksomheden opgivet sine strengt kommecielle
forventninger til at deltage. Her er således ikke medtaget viljen
til at støtte markedsføringen af Årets Land eller almindelig
branding af virksomheden. På skalaen angiver karakteren 3, at
virksomheden skønnede det kommercielt rentabelt at deltage, mens 2
angiver at de ikke forventede kommercielt overskud på deltagelsen. |
Blev
forventningerne opfyldt?
Svarene på, hvorvidt virksomhedernes forventninger blev opfyldt,
er også meget forskellige og afhænger naturligvis af, hvor høje
forventningerne var. Svarene er derfor delt op i dem, som
havde forventning om et kommercielt resultat (de optimistiske),
og dem som tog til Biofach uden forventning om at komme hjem med et kommercielt overskud (de pessimistiske).
Som det ses, er
der en tendens til, at de optimistiske fik opfyldt -
eller endda overopfyldt - deres forventninger, mens omkring halvdelen
af de pessimistiske fik bekræftet deres lave forventninger - eller
endda blev skuffet.
Det skal dog
understreges, at en del af de såkaldt "pessimistiske"
ikke nødvendigvis har fortrudt deres deltagelse. De deltog blot på
messen af andre grunde end specifikt for at komme hjem med ordrer.
Det kan fx være vedligeholdelse af netværk, møde leverandører, for at bakke op om fællesstanden
eller fordi de håber, deltagelsen har en generel reklameværdi - måske
fordi der var særlig meget presse på den danske stand i år. |
De
optimistiske:
I hvor høj grad fik virksomheden opfyldt sine kommercielle
forventninger? |
|
Virksomheder
som har svaret, at de havde forventning om, at deltagelse var
kommercielt rentabelt - eller endog højere forventninger er bedt om på en skala fra 1 - 5 at oplyse, om deres
forventninger
blev opfyldt |
De
pessimistiske:
I hvor høj grad fik virksomheden bekræftet sine lave
kommercielle forventninger? |
|
Virksomheder
som har svaret, at de havde "små" eller
"ingen" kommercielle forventninger blev bedt om på en skala
fra 1 - 5 at oplyse, om deres lave forventninger blev opfyldt |
Udstille
igen?
På spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedernes erfaringer fra i år
betyder, at de vil deltage på Biofach igen, er det påfaldende, at
kun 7,5 procent med sikkerhed kan afvise, at de udstiller igen. Det
betyder, at selv virksomheder, som kom fra årets Biofach med
skuffede forventninger, faktisk vil overveje at tage til Biofach
igen alligevel.
Over en femtedel
har endda allerede besluttet at udstille igen, og 40 procent anser
det for sandsynligt, at de vil udstille på Biofach igen. Hertil
skal dog bemærkes, at nogle virksomheder i forvejen har udstillet på
Biofach i årevis og nærmest har det som en virksomheds-tradition
at deltage.
|
Hvad
er sandsynligheden for, at virksomheden vil udstille på Biofach
igen indenfor det næste år eller to?
|
|
Virksomhederne
er blevet bedt om at bedømme sandsynligheden for at udstille på
Biofach igen - på en skala fra 1 til 5, hvor 3 angiver, at der er
omkring 50% sandsynlighed, mens 1 og 5 angiver at beslutningen er
truffet for henholdsvis en negativ og et positivt udfald.
|
Finanskrisen?
Mange messer Verden over har mærket finanskrisen og den økonomiske
afmatning i form af færre udstillere og færre interesserede købere.
Da de fleste stande på Biofach er bestilt mange måneder i
forvejen, har det dog kun påvirket antallet af stande i mindre
grad. Også antallet af besøgende ser kun i mindre grad ud til at
have påvirket Biofach.
Men hvordan påvirker
den økonomiske afmatning hele stemningen på Biofach og indkøbernes
lyst til at købe nye produkter? Det er virksomhederne blevet bedt
om at svare på. De virksomheder, som ikke kendte Biofach i
forvejen, er derfor blevet udeladt i den endelige beregning, idet de af
naturlige grunde havde meget vanskeligt ved at bedømme det.
Interessant er,
at næsten 40 procent af virksomhederne ikke mener, de har kunnet mærke
påvirkningen fra finanskrisen, mens lidt over en fjerdedel mener,
den har været tydelig eller endog dominerende.
|
I
hvilket omfang fornemmer I, at finanskrisen har påvirket årets
Biofach?
|
|
I
svaret på dette spørgsmål er kun medtaget svar fra virksomheder
som kender Biofach fra tidligere år og derfor har en mulighed for
at sammenligne. Virksomhederne er blevet bedt om på en skala fra 1
til 5 at bedømme finanskrisens indvirkning, hvor 1 angiver, at de
næppe har kunnet mærke det, mens 5 angiver, at finanskrisen var
det altdominerende tema på messen.
|
Vigtigste
lande
På spørgsmålet om, hvilket land virksomhederne har oplevet størst
interesse fra, er der ingen tvivl om, at Tyskland træder frem som
det hyppigst nævnte. Næsten halvdelen af virksomhederne nævner
Tyskland, som det land de har oplevet størst interesse fra. Pudsigt
nok nævnes Danmark næsthyppigst - og herefter Italien. Det øvrige
Norden samt Grækenland og Tyrkiet nævnes også af flere..
Når man derefter
spørger hvilke andre lande, som virksomhederne har oplevet
den største interesse fra (sekundære svar), bliver billedet langt
mere broget. Her er næsten hele verden nævnt. Det skal erindres,
at spørgsmålet stadig går på, hvilke lande der blev oplevet størst
interesse fra. Der kan således sagtens have været interesse fra
langt flere lande - som blot ikke opfattes som så væsentlige.
Det skal dog også
bemærkes, at der er stor forskel på, hvad virksomhederne
oplever som stor interesse. Man skal derfor tage optællingen
af lande med et betydeligt gran salt
|
Hvilke
lande har virksomheden oplevet størst interesse fra?
|
Primære
svar:
|
|
Sekundære
svar:
|
|
Virksomhederne
er blevet bedt om at nævne de lande, de oplevede størst interesse
fra. De primære svar dækker det land, som først blev nævnt, mens
de sekundære svar dækker de lande, som blev nævnt efterfølgende.
Der er stor forskel på, hvor mange lande virksomhederne nævnte i
deres sekundære svar, ligesom der var stor forskel på vægtningen.
Derfor er procentangivelserne fjernet, da resultatet ikke kan tåle
en egentlig kvantitativ bedømmelse, men kun egner sig til at give
et billede af, hvilke områder som er nævnt hyppigst.
|
|
|
|