EU søger enighed med kineserne om øko-kontrol
Europæisk kampagne i Shanghai for regionale og øko-produkter
 

 


 


Læs mere om:
SIAL i Shanghai

 

Biofach Shanghai
Læs også om
Biofach Shanghai


 


Læs om:
City Shop
et kinesisk supermarked med stort øko-salg



 



Mariann Fischer Boel i Shanghai
Mariann Fischer Boel flankeret af embedsmænd under pressemøde i Shanghai

3. juni 2009
EU's landbrugskommissær Mariann Fischer Boel vil søge at finde en forståelse med den kinesiske regering om gensidig anerkendelse af hinandens økologiske regler og kontrol.


EU-kampagnen i Kina har særlig fokus på de regionale produkter, men økomærket er også med (nederst till højre)

Det bekræftede Mariann Fischer Boel i forbindelse med åbningen af fødevaremessen SIAL i Shanghai. Efter at have åbnet messen i Shanghai tog hun videre til Beijing, hvor hun blandt andet ville drøfte problemerne med gensidig anerkendelse af mærkning med den kinesiske landbrugsminister.

EU-kommissæren var taget til Shanghai i forbindelse med en EU-kampagne for europæiske fødevarer i Kina. Kampagnen har særlig fokus på de regionalt mærkede fødevarer som Feta-ost, Gorganzola og franske rødvine, men kampagnen omfattede dog også EU's økologimærke, som var repræsenteret på en stor EU-stand på fødevaremessen SIAL i Shanghai New International Expo Centre.

Mariann Fischer Boel
Under SIAL i Shanghai benyttede Mariann Fischer Boel også lejligheden til at lege kok for verdenspressen - med rigelig omtale af de regionale europæiske produkter, hun benyttede.

Under sit ophold i Shanghai åbnede Mariann Fischer Boel også en tilbudsuge i cash-and-carry-supermarkedet METRO i Shanghai. Her blev der lagt særlig vægt på de økologiske varer.

Selv om der er en løbende handel med økologiske produkter imellem EU og Kina, så er er problemer med den gensidige anerkendelse af regler og kontrol. EU anerkender ikke den kinesiske kontrol, og kinesiske produkter skal derfor være kontrolleret af EU-godkendte kontrolorganer, hvis de skal markedsføres som økologiske i EU. Tilsvarende anerkender Kina heller ikke EU's kontrol og regler.


Danske produkter var en mangelvare på EU's SIAL-stand for regionale produkter. Et par stykker blev der dog plads til. Et af dem var Ostehaps fra Arla Foods - godt gemt væk mellem franske og italienske deilikatesser.

I praksis sælges dog mange europæsiek økologiske produkter i Kina, og de kinesiske myndigheder har valgt at acceptere markedsføringen, hvis blot produktet i ikke markedsføres som "økologisk" med kinesiske tegn. Derfor markedsføres udenlandske økologiske produkter typisk i Kina som "Organic" og mærket med EU-mærket eller det amerikanske USDA-mærke.

Tilsvarende praksis forekommer uden tvivl i Europa, hvor fødevarekontrollen næppe griber ind overfor kinesiske økologiske produkter, hvis de kun er markedsført som kinesiske - på kinesisk.

Kina sælger markant flere fødevarer til I perioden fra 2005 til 2008 gennemførte EU en kampagne for europæiske økologiske produkter i Kina. EU-kampagnerne i Kina gennemføres blandt andet på baggrund af, at Kina har stort handelsoverskud overfor EU - også på fødevarer. Kina sælger således fødevarer for 3,5 milliard Euro til EU, mens EU's fødevare-salg til Kina kun er på på 1,7 milliard Euro.