URO
BLANDT DE ØKOLOGISKE MÆLKEPRODUCENTER |
Ligeledes
i marts måned 1995 viste en stor spørgeundersøgelse blandt butikker og
forbrugere, at efterspørgslen tilsyneladende var dobbelt så stor som den
mængde mælk, der øjeblikkeligt var til rådighed. Alligevel var den
stærkt rationerede mælk også på det tidspunkt langt det største
økologiske produkt, hvis man sammenlignede de forskellige fødevarers
omsætningstal. Mælken tegnede sig således ifølge en officiel
opgørelse alene for 40 pct. af hele den økologiske fødevareomsætning i
Danmark.
Den
spændte situation medførte også uro blandt de økologiske
mælkeproducenter. Nogle mente, at de i situationen kunne få mere ud af
det ved at starte deres eget mejeri, og Dansk Supermarked, der kæmpede
for at nå op på siden af Brugsen på det økologiske område, meddelte,
at de med glæde ville aftage deres produkter. Det var bestemt ikke noget,
der passede MD Foods' bestyrelse. Det var jo første gang, andelshavere
brød ud og startede et nyt mejeriinitiativ, siden MD blev startet i 1970.
Selv om det ikke var nogen stor og voldsom faneflugt, gjorde det alligevel
ondt.
I løbet
af 1995 blev der derfor gjort flere forgæves forsøg på at afhjælpe
manglen på økologisk mælk. "Overgangsmælk" og "mælk
fra Samsø" var to af de projekter, der blev undersøgt. Begge blev
dog atter opgivet, og da omstillingsperioden endelig var ved at løbe ud,
blev der i stedet fokuseret på at lancere økologien som selvstændigt
stærkt varemærke. Under navnet Harmonie med det lille ekstra e i enden
som tegn på, at der også var tænkt internationalt, blev et fuldt
program af økologiske mejeriprodukter med alle typer mælk, adskillige
oste, smør og yoghurt i flere varianter og selv kakaomælk markedsført i
en omfattende kampagne, der stort set startede samme dag, som vejret blev
godt nok til at køerne kunne komme på græs. Det skete på grund af en
kold maj måned med lidt forsinkelse i de første uger af juni 1996.
Først da var der igen økologisk mælk nok. Ja, faktisk var der igen alt
for meget.
SUCCES
FOR DEN ØKOLOGISKE MÆLK |
Halvandet
år med ryggen mod muren var endelig forbi. Det var også troen på, at MD
kunne blive opfattet som progressive på den økologiske front.
Inden
årets udgang var forbruget af økologisk mælk som ventet fordoblet, og
10 pct. af den afsatte mælk var nu økologisk.
Udviklingen fortsatte en tid endnu. Unge driftige mælkeproducenter, der
kunne se en økonomisk fordel i at producere økologisk mælk med 20 pct.
tillæg, omstillede til denne nye produktion. Det var bestemt ikke de
mindste besætninger, der meldte sig. Meget hurtigt blev den
gennemsnitlige økologiske leverandør betydeligt større end den
gennemsnitlige, traditionelle mælkeproducent.
I 1999 var
antallet af økologiske andelshavere vokset til 370. De producerede små
400 mio. kg mælk. Endnu engang havde vi tre gange så meget økologisk
mælk, som der var afsætning for.
I
slutningen af 1999 gennemførtes derfor i samarbejde med de små
økologiske mejerier den største kampagne, der endnu var set for noget
mejeriprodukt i Danmark.
Selv om
stort set alle produktkategorier i disse år fik en økologisk variant, og
der også markedsføringsmæssigt blev ofret mange midler, toppede
forbruget af økologiske produkter i Danmark foreløbigt i 2001 med 150
mio. kg. Omkring en fjerdedel af konsummælken sælges nu som økologisk.
Vi kunne
altså konstatere, at i løbet af en tiårs periode havde forbruget
udviklet sig fra ingenting til omkring 25 pct. af mælkeforbruget, og
Danmark havde dermed den største økologiske markedsandel i verden.
Denne
succes for den økologiske mælk smittede tankevækkende nok ikke af på
de øvrige mejeriprodukter. Hvilken logik tilsiger, at det er naturligt at
drikke så meget økologisk mælk, når den samme logik ikke tilsiger, at
det er lige så naturligt at spise økologisk ost eller smør?
Det ville
på alle måder have været betydeligt nemmere at disponere den
økologiske produktion, hvis man, som tilfældet er med den traditionelle
mælk, kunne bruge den til flere forskellige produkter. Næsten
udelukkende at bruge den til det mindst holdbare af alle mejeriprodukterne
gør bestemt ikke produktionen optimal.
Det ser ud, som om den kronisk dårlige samvittighed, vi danskere har over
for miljøet, har fået afløb gennem mælken. Ad den vej køber vi os så
at sige aflad for alle andre "miljøsynder".
Efterfølgende
er det tydeligt, at et af de afgørende problemer har været, at
detailhandelen, med en enkelt undtagelse, ikke ville være med til at tage
et medansvar for afsætningen af økologiske produkter, selv om den i
perioder råbte på mere økologisk mælk. Når MD skulle overtale og
betale andelshavere til at bruge halvandet år på at omstille deres
bedrift, var der i virkeligheden i meget høj grad tale om et lotterispil.
Ville der også om to år være en tilstrækkelig efterspørgsel efter
disse produkter, til at man kunne forsvare at omstille? Det ville have
været yderst fremmende for hele processen, hvis detailhandelen havde
taget et ansvar for, at der også to år frem i tiden ville være
økologiske varer på deres hylder.
Da vi på
baggrund af et overskud af økologisk mælk i 1993 havde samtaler med
Brugsen om at sænke prisen, tog de et vist medansvar. Det var medvirkende
til et af de helt store spring i den økologiske afsætning. De havde
altså klogt set og investeret i en mulighed for at differentiere sig fra
andre kæder med noget, der sikkert også passede godt med de holdninger,
der trivedes i Brugsens politiske systemer og lokalbestyrelser, der ofte
var med til at præge de forretningsmæssige dispositioner.
Brugsen
så rigtigt, og selv om det måske ikke er sket så tit, kom de her før
de andre supermarkeder med en ny kraftig tendens.
Sammen fik vi afprøvet, om en prisnedsættelse kunne hjælpe på salget.
Det må man sige, at den kunne.
I en
sådan situation, hvor forbrugernes reaktioner er helt uforudsigelige, og
hvor det samtidig tager halvandet til to år at udvide produktionen, er
det ufatteligt svært at være forudseende og sikre balance. En fordobling
af markedet havde vi uden videre klaret. Det ville i sig selv have været
en uhørt stor succes, som vi end ikke havde turdet håbe på. Nu
udviklede efterspørgslen sig i løbet af mindre end et halvt år i
1993-94 til at være tre til fire gange så stor som før
prisnedsættelsen. Så stod vi pludselig i en helt umulig situation.
Næste
side
|