Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news


Irma, SuperBrugsen, Kvickly:
Største stigning i salget
siden årtusindskiftet

19. januar 2006

Salget af økologiske produkter i COOP's butikker er i gennemsnit steget med fem procent i forhold til sidste år. Det er den største stigning, siden de store salgsstigninger begyndte at aftage i slutningen af 1990'erne, og det økologiske stiger salg hurtigere end salget af fødevarer generelt.

Målt i kroner er stigningerne størst i byerne, og den sjællandske kæde Irma har endda øget  øko-salget med 15 procent. En typisk landkæde som Dagli'Brugsen præsterede dog også en stigning på seks procent - og dermed højere end gennemsnittet af kæder. Selv om traditionelle produkter som gulerødder og havregryn er steget, er flere nye produkter kommet ind som højdespringere, blandt dem kokosmælk.

COOP's miljøchef Katrine Milman siger, at stigningerne i de mere specielle produkter bekræfter billedet af, hvem de økologiske forbrugere er: Det er dem, som bruger moderne ingredienser i maden og ikke er bange for at prøve noget nyt.

- Økologiske forbrugere er stadig især unge, studerende, børnefamilier og folk fra byerne, siger Katrine Milman og bekræfter tendensen til, at forarbejdede produkter i stigende grad indgår i det økologiske forbrug.

- Især børnefamilier er måske tilbøjelige til at acceptere convinience produkter, som danskerne ellers er lidt langsommere andre til at tage til sig. For nogle år siden troede vi ikke på et produkt som ketchup, men i dag stikker familierne gladeligt en flaske økologisk Heinz ketchup i kurven, siger Katrine Milman.

Økologisk kød som for et par år siden blev sat på COOP's "observationsliste" er nu klar i bedning. Både fersk kød og pålæg viser stigninger tæt på 20 procent.

Til gengæld har kategorier som honning, frugt, chokoladepålæg, dybfrost og saft mistet omsætning.

Se COOP's egen pressemeddelelse