Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news
Marketplace

 



Eksporten af økologi stiger mere end importen
Mejeriprodukter er den vigtigste varegruppe
- men den stiger ikke

30. nov. 2005

Både import og eksport af økologiske produkter er i stigning, men eksporten stiger mere end importen.

Det fremgår af den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik, som beskriver import og eksport for 2004.

I forhold til året før, er den samlede eksport steget med 12,6 procent og er nu oppe på 267 millioner kroner. Importen er større - 310 millioner kroner, men i forhold til året før er den kun steget med 2,3 procent.

For eksporten tynger mejerivarer og æg mest. I 2004 udgjorde varegruppen 27 procent af den samlede eksport, men det er faktisk et fald fra 30 procent året før, idet eksporten af denne varegruppe ikke har haft del i den generelle stigning.

Derimod er eksporten af frugt og grønt steget fra 34 millioner kroner til over 37 millioner kroner, og eksporten af planter og udsæd er steget med 40 procent til næsten 18 millioner kroner. Derimod er eksporten af kød og kødprodukter faldet fra 34 millioner til knap 32 millioner kroner.

Mange vil nok undre sig over, at en vigtig varegruppe for Danmarks økologiske eksport er "Kaffe, te, kakao, chokolade og krydderier", idet den udgør næsten 33 millioner kroner og dermed den tredjestørste varegruppe. Årsagen er dog, at importen er endnu større (33 millioner kroner), og flere danske engrosvirksomheder (fx Urtekram) fungerer som port til det øvrige Norden, når der skal importeres økologiske produkter fra oversøiske markeder.

Oversigten over den økologiske eks- og import er beskrevet i udgave nr. 509 af Nyt fra Danmark Statistik, som kan hentes i pdf-format her.