Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news
Marketplace

 

 

Egnsmælk skal bringe Arla tilbage på markedet for kvalitets mælk:
Mange nye mælketyper på vej

14. nov. 2005


Gennem flere år har mejeriselskabet Arla været i defensiven på det danske mælkemarked. Selskabet har gjort sig upopulær i mange bevidste forbrugeres øjne, samtidig er Arla presset på lavprismarkedet af tysk mælk.

På markedet for mærkevare-mælk har det store selskab fået konkurrence af de mindre selskaber. Hirtshals, Thise, Naturmælk og Øllingegård har taget markedsandele fra giganten, og det er ikke ikke blot gået ud over den økologiske Harmonie mælk. I en række butikker har bl.a. Thise Mejeri overtaget rollen som den mest solgte mælk fra den tidligere så populære Arla Ekspres.

Mange butikker beretter om, at forbrugerne nu deler sig i to:

  1. Dem som ønsker kvalitet og vælger Thise, Naturmælk eller Øllingegård
  2. Dem som er prisbevidste og vælger den billige Danmælk eller tysk mælk.

Ofte er det endda sådan, at forbrugerne køber økologisk mælk først på måneden, når de har fået løn, mens de skifter over til den billigere Danmælk, når økonomien strammer til sidst på måneden.

Tilbage i køledisken står Arla Ekspres som taber-mælken, som egentlig var udset til at være mejeriselskabets guldæg inden for fersk mælk. På to år har Arla Ekspres tabt markedsandel fra 60 procent før til kun 45 procent i dag.

Selv om de mindre økologiske mejerier har vundet på Arlas problemer, har også den økologiske mælk mærket konkurrencen fra billigmælken. De mindre mejerier har ikke alene kunnet holde markedsandelen oppe. Kun hver fjerde liter mælk er i dag økologisk - mod 29 procent for fire år siden.

Nu slår Arla imidlertid tilbage i kampen om højpris-kunderne. I sommer lancerede Arla sin egen version af af økologisk jersey-mælk, og i dag lancerede Arla så de to første versioner af Harmonie Egnsmælk.

I første omgang lanceres en nordlig egnsmælk fra 35 økologiske leverendører i Himmerland samt en sydlig version leveret af 120 leverandører i Sønderjylland. Den nordlige version sælges i Nord- og Midtjylland, herunder Århus, mens den sydlige version sælges i hele den syd- og østlige del af Danmark, herunder hovedstadsområdet.

Ifølge kategorichef Karsten Jeppesen produceres der ikke nok mælk på Sjælland til at forsyne hovedstadsområdet, og derfor må københavnerne i første omgang tage til takke med sønderjysk mælk. Arla arbejder dog på en Hornsherred Egnsmælk, og ifølge Karsten Jeppesen vil sortimentet blive udvidet markant i de kommende år. Planer om smør og fløde fra bestemte egne - eller endda fra endnu mindre lokalområder - ligger klar.

Karsten Jeppesen fremhæver, at de nye initiativer er et led i en længere strategi. Det har bl.a. til formål at teste økologiske produkter af på hjemmemarkedet, før de lanceres på det vanskeligere eksportmarked.

Men målet er også at lære danskerne, at mælk ikke blot er mælk. Derfor skal varitionen øges, og som før testes eksperimenterne af på det brogede økologiske marked, hvor også minimælken oprindelig havde sin debut.

De produkter som har succes på det økologiske marked, vil så senere kunne lanceres i konventionelle versioner.

- Det økologiske marked er specielt, fordi de økologiske forbrugere ikke har én fælles grund til at købe økologisk. De har mange forskellige begrundelser. Nogle gør det for deres egen sundheds skyld, andre på grund af dyrevelfærd, smag eller noget helt tredje. Det er langt simplere blot at lancere en fedtfattig mælk på markedet for folk, som ønsker at tabe sig, siger Karsten Jeppesen.

Læs evt. Arlas egen meddelelse om Egnsmælk