Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news
Marketplace

 

FoodCulture om økologi
Lagt på nettet d. 6. okt. 2005

Food Culture

Landbrugsraadets nye blad Food Culture beskæftiger sig i denne uge med økologi. Bladets redaktør, Rulle Grabow Westergaard, noterer sig i bladets leder, at økologi i stigende grad er noget, vi køber - men ikke snakker om.

En gennemgang af mediedebatten i de sidste fem år viser, at aviser og medier skriver stadig mindre om økologi. Samtidig er der blandt det købedygtige publikum af yngre kvinder i storbyerne en stadig stigende interesse for at købe økologiske produkter - især mælk.

Ugens FoodCulture rummer flere interessante artikler om økologi:

Økologi er for bøvlet. En undersøgelse viser, at 86 procent af unge landmænd er uden interesse i at drive økologisk landbrug. Næsten en tredjedel af dem begrunder det med, at økologien er for besværlig. Artiklen følges op af et portræt af landmand Esper Agger, som har lagt gården "tilbage" til konventionelt landbrug.

Detailhandelen skyld i stagneret Øko-salg. Siden 1990 har det økologiske salg udgjort omkring fem procent af fødevaresalget - uden nævneværdig vækst. Direktøren for Retail Institute, Bruno Christensen, mener at forbrugerne i høj grad køber det, som detailhandelskæderne har besluttet sig for at sælge, og at de derfor har et stort ansvar for udviklingen.

Danske Aastider til svenskerne. Abonnementsvirksomheden Aarstiderne er sammen med otte andre virksomheder med i fremstødet Nordic Wave, som skal øge salget af danske økologiske varer i Norden.

En Netto-hund efter økologi. Discountkæden Netto bruger økologien som et strategisk markedsføringsværktøj.

Bladet rummer herudover en række andre artikler om såvel økologi som andre emner. Hele bladet kan hentes som pdf-fil på FoodCultures hjemmeside.